KAHRAMANMARAŞ İL KÜLTÜR VE TURİZM MÜDÜRLÜĞÜ

Genel Bilgiler


Nüfus: 1.116.618
 
Yüzölçümü: 14.505,00 km

İl Trafik No: 46

İl Telefon Kodu: 344

Rakım: 568

 

Doğu Akdeniz'de bulunan Kahramanmaraş, Başkonuş  ve Yavşan yaylaları, Kapıçam Tabiat Parkı, Körçoban Tabiatı Koruma Alanı, mağaraları, barajları, akarsuları, göllleri, dağları, Germanicia Mozaikleri,  Eshab-ı Kehf Külliyesi, kaleleri, tarihi camileri ve çarşıları, geleneksel el sanatları, yöresel mutfağı ve  coğrafi işaret olarak da tescil edilmiş olan tarhanası, pul biberi, dondurması gibi değerleri ile alternatif turizm açısından önemli bir potansiyele sahiptir. Akdeniz iklim kuşağında olmakla beraber Orta Anadolu ve Doğu Anadolu iklim kuşaklarıyla sınır teşkil etmektedir. Denize uzaklık ve yükselti nedeniyle değişikliğe uğramış karasallaşmış bir Akdeniz iklim tipi egemendir. Güney illerimize göre daha serindir. Berit, Engizek, Binboğa, Nur Dağı ve Ahır Dağı önemli yükseltilerdendir. Elbistan,Göksun ve Kahramanmaraş Ovaları ilin önemli ovalarıdır. Ceyhan Nehri il sınırları sınırları içinde doğmaktadır. Akarsu ve kaynak suları bakımından zengin bir görünüm teşkil etmektedir.

TARİHÇE
 

Döngel Mağaralarında yapılan araştırmalarda ele geçen buluntular yörede insan yerleşiminin üst paleolotik çağda başladığını, Neolitik ve İlk Tunç çağlarında sürdüğünü göstermektedir. Yöre Orta Tunç Çağında (İÖ 2000-1500) Suriye ve Mezopotamya'yı Kapodokya ile Anadolu'nun başka kesimlerine bağlayan önemli kervan yollarının kavşağında yer almıştır.


Markasi (Maraş) Hititlerin dağılma döneminde kurulan Hitit devletlerinden Gurgum'un merkeziydi. Gurgum kent devleti aralıklarla Urartu ve Asurlulara bağlanmıştır. İÖ 7. Yüzyılda Kimmer ve İskit istilasına uğrayan Markasi, bu yüzyılın sonunda Medlerin, İÖ 6. Yüzyılda da Perslerin yönetimine girmiştir. Uzun yıllar Perslerin Kapadokia Satraplığı sınırları içinde kaldıktan sonra İÖ 333 'te Makedonyalıların eline geçti. Kapadokialıların Makedonya yönetimine karşı ayaklanmasından yararlanan Pers kökenli Ariarathes bağımsızlığını ilan etmiştir. Ariarethes'in kurduğu Kappadokia Krallığı daha sonra Pontus devletine bağımlı hale gelmiştir. Markasi bu dönemde Roma ile Pontus arasında sürekli el değiştirmiştir.


Romalı Komutan Lucullus'un yörede kısa ömürlü bir krallık kurmasına karşın, Pompeius Markasi ile çevresini İÖ 64'te yeniden Roma topraklarına katmıştır. Romalılar imparator Caligula'nın onuruna kente Germanikeia adını verdiler. Germanikeia birçok kez Sasanilerin saldırısına uğradı, Bizans döneminde Marasion adıyla anılmıştır. Araplarla Bizanslılar arasında çekişmelere neden olan Marasion, 1079'da Urfa Haçlı komutanlığına bağlanmıştır. 1103'te Selçuklular'ın eline geçmiştir. Daha sonra kentte Danişmendli, Haçlı, Kilikya Krallığı, Eyyubiler, Memlükler hüküm sürmüştür.1339'da Dulkadiroğulları'nın yönetimine girdi. 16. Yüzyıl başlarında Osmanlı topraklarına katılmış ve 1522'de Zulkadiriye Eyaletine bağlanmıştır. Eyaletin adı 1831'de Maraş olarak değiştirilmiştir.


1898'de Halep vilayetine bağlı bir sancak merkezi olan Maraş, Mondros Mütarekesinin imzalanması ile 22 şubat 1919 da İngiliz işgali altına girmiştir. İngilizler kısa bir süre sonra Musul'a karşılık Anadolu'nun güney kesiminden çekilmiştir. İşgale karşı düzenlenen Ulu Cami mitinginin ardından 30 Ekim 1919 da Fransız birlikleri Maraş'a girmiştir. İşgalci Fransızlarla onlarla işbirliği yapan Ermenilere karşı Sütçü İmam'ın başlattığı silahlı direniş halktan geniş bir destek görmüştür. Direnişi örgütlemek için 29 Kasım 1919'da Maraş Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti kurulmuştur. Araplar ve Harabe Çatışmaları ile 21 Ocak 1920'de  başlayan mücadele Fransızları çekilmeye zorlamıştır.


Kurtuluş Savaşı sırasında halkın gösterdiği direnişten dolayı TBMM tarafından 5 Nisan 1925 tarihinde şehre İstiklal Madalyası verilmiş ve  7 Şubat 1973'te adı Kahramanmaraş olarak değiştirilmiştir.


Kronoloji:    
                
.                    Hitit Dönemi (M.Ö. 2000-1200)

·                    Geç Hitit Dönemi (M.Ö. 1200-700)

·                    Asurlular Dönemi (M.Ö. 720 - 612)

·                     Medler Dönemi (M.Ö. 612-550)

·                     Persler Dönemi (M.Ö. 550-333)

·                     Makedonyalılar Dönemi (M.Ö. 333 -58)

·                     Büyük Roma İmparatorluğu Dönemi (M.Ö. 58 - M.S. 395)

·                     Bizans Dönemi (M.S. 395-637)

·                     Müslümanlar Dönemi (M.S. 637- -)

·                     Selçuklu Dönemi (M.S. 1086-1097)

·                     Haçlı Senyörleri Dönemi (M.S. 1097-1149)

·                     2. Kez Selçuklu Dönemi (M.S. 1149-1337)

·                     Dulkadirli Beyliği Dönemi (M.S. 1337-1522)

·                     Osmanlı Dönemi (M.S. 1522-1923)

·                     Cumhuriyet Dönemi (M.S. 1923- -)

   (Kaynak: GÖKHAN, İ. (2011) Başlangıçtan Kurtuluş Harbi'ne Kadar Maraş Tarihi, Ukde Yayınları, Ankara.)
 

İLÇELER

1- Onikişubat İlçesi: Merkez ilçelerden biridir. Nüfus: 427.272

2- Dulkadiroğlu İlçesi: Merkez ilçelerden biridir. Nüfus: 214.608

3- Elbistan: İl merkezinin 162 km. kuzey doğusunda yer alır. Nüfus: 127.755 Yüzölçümü: 2328 km2

4- Afşin: Kahramanmaraş'ın 146 km. kuzeyinde yer alır. Nüfus: 78.152  Yüzölçümü: 1434 km2

5- Türkoğlu: İl merkezine uzaklığı 26 km'dir. Nüfus: 74.255 Yüzölçümü: 603 km2

6- Pazarcık: İl merkezine 48 kilometre mesafededir. Nüfus: 67.262 Yüzölçümü: 1739 km2 

7- Göksun: İl merkezine 91 km. uzaklıktadır. Nüfus: 49.119  Yüzölçümü: 1949 km2

8- Andırın: İl merkezine 83 km uzaklıktadır. Nüfus: 32.581 Yüzölçümü: 1198 km2

9- Çağlayancerit: İl merkezine uzaklığı 64 km'dir. Nüfus: 23.159 Yüzölçümü: 419 km2

10- Nurhak: İl merkezine uzaklığı 152 km'dir. Nüfus: 11.984  Yüzölçümü: 1225 km2

11- Ekinözü: İl merkezine uzaklığı 169 km'dir. Nüfus: 10.471 Yüzölçümü: 598 km2


ULAŞIM


Hava Yolu: Kahramanmaraş Havalimanı'nın şehir merkezine uzaklığı 5 km'dir. İstanbul Atatürk ve Sabiha Gökçen havalimanları ve Ankara Esenboğa Havalimanı'na uçuşlar bulunmaktadır.


Kara Yolu: Akdeniz Bölgesi'nin doğusunda yer alan şehrimize Türkiye'nin her yerinden ulaşım sağlanmaktadır. Güneydoğu Anadolu, Doğu Anadolu ve İç Anadolu'nun kavşağı durumundadır. Otobüs Terminali şehrin güneyinde yer almakta olup şehir merkezine uzaklığı 2 km'dir.